Följ oss

Min mat

Inlagd chili

Inlagd chili

Gillar du när det bränner till i munnen och svetten bryter fram på överläppen eller är du den försiktiga typen som föredrar den lite milda fruktiga chilin?

I nästan all chili så sitter det mesta av styrkan i fröfästet och mellanväggarna, så har du en frukt som är för stark så kan du prova att ta bort dem. Styrkan kommer från ämnet capsaisin som är ett fettlösligt ämne, så att bälga i sig vatten efter att ha ätit stark chili är kanske inte det smartaste. Då är det bättre att dricka eller äta något med fett i som tex mjölk eller yoghurt (kommer du ihåg från kemin i skolan – lika löser lika.) Jag har även hört att man kan vänja sig vid hettan, så ett sista allternativ kan vara att bara bita ihop, härda ut och ta det som ett träningspass. 

Tänk även på att vara försiktig när du hanterar chili och peta dig inte i ögon, näsa eller på andra onämnbara känsliga ställen. Att använda handskar kan vara en bra idé om du ska skära upp många starka frukter på en gång.

Om du gillar chili så tycker jag absolut att du ska testa att göra din egen inläggning. Den du köper på Tex Mex-hyllan är helt ok men du kan göra den SÅ mycket godare själv. Dels kan du bestämma konsistensen på dina frukter beroende på hur länge du låter dem koka samt styrka och smak genom vilken typ av chili du väljer. Dessutom är det plättlätt att göra med få ingredienser och det går snabbt.


INGREDIENSER
400-500 g chilifrukter (blanda gärna olika sorter och färger)
4 dl äppelcidervinäger
4 dl vatten
4 msk socker
1,5 tsk salt

GÖR SÅ HÄR
1. Skölj och skär upp chilifrukterna i skivor.
2. Lägg dem i en kastrull och häll på övriga ingredienser. Koka upp och rör om. Koka till dess att konsistensen är som du vill ha den. Det brukar bara ta några minuter, beroende på chilisort.
3. Låt svalna lite och tillsätt konserveringsmedel om du vill.
4. Dela upp chilin och lagen i tätslutande burkar och kyl. 



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *